با این رویه آینده پسابرجام بعد از اجرای کامل برجام هم روشن نخواهد بود

این روزها این مطلب که آیا برجام اجرایی شد و یا نه؟ و یا اینکه پس از برجام چه باید کرد و مسائل بانکی و … حل شد یا خواهد شد و

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵
بازدید 362 views
کد خبر : 470

این روزها این مطلب که آیا برجام اجرایی شد و یا نه؟ و یا اینکه پس از برجام چه باید کرد و مسائل بانکی و … حل شد یا خواهد شد و … و همچنین اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی سخنان زیادی به گوش می رسد.

با توجه به مشکلات بیکاری و معیشتی مردم و سهم و تاثیر بالای بخش صنعت در اشتغالزایی قطعا یکی از اولین تصمیمات ما این خواهد بود که این بخش را ترمیم کرده و وضعیت آنرا بهبود دهیم.این ترمیم و بهبود در سه حالت قابل تصور است :

  • راه اندازی مجدد واحدهای غیر فعال و نیمه فعال
  • تکمیل واحدهای نیمه تمام
  • راه اندازی واحدهای جدید

بیایید تصور کنیم که از امروز برجام به صورت تمام و کمال اجرایی شده و وضعیت به حالت قبل از تحریم ها برگشته و ما هیچگونه تحریم و محدودیتی نداریم. سوال مهم و اساسی این است :

حال که مطابق فرض فوق،وضعیت به زمان قبل از تحریم ها برگشته ، آیا نحوه عملکرد ما در سه حوزه فوق مطابق گذشته خواهد بود؟

سوال مهمتر :

آیا بررسی کرده ایم تا بدانیم واحدهای غیرفعال و نیمه فعال ما چرا به این وضع افتاده اند تا بتوانیم موانع و مشکلات آنها را برطرف نماییم و برای واحدهایی که در آینده راه اندازی خواهند شد چنین موانع و مشکلات و کاستی هایی وجود نداشته باشد؟

جایگاه و محدوده فضای کسب و کار از چندین مولفه تشکیل شده است که می توان در شکل زیر آنرا مشاهده کرد :

1

 

با رفع تحریم ها ما فقط مشکل یکی از مولفه های فضای کسب و کار خود را حل کرده ایم.آیا ضعفهای خود بنگاهها شناسایی و حل شده است؟

آیا عملکرد خانوارها در فضای کسب و کار کشور ما درست و اصولیست و به نفع فضای کسب و کار است؟

آیا عملکرد بازار کالا و خدمات نهایی در کشور ما در راستای حمایت از کسب و کارهای داخلیست؟

آیا بازارهای پولی و مالی ما به نفع خود عمل می کنند و یا منافع کارآفرینان و کارفرمایان ما را در فضای کسب و کار کشور در نظر می گیرند؟

بازار عوامل تولید در فضای کسب و کار در کشور ما چگونه عمل می کند؟

آیا مجلس شورای اسلامی و دستگاههای دولتی با مشکلات و موانع کارآفرینان و کارفرمایان آشنا هستند و قوانینی که وضع و اجرا می شود در راستای حل مشکلات آنان در فضای کسب و کار است و یا به ضرر آنها؟

در اینجا فقط به یکی از مشکلات پیش رو که پس از اجرایی شدن برجام با آن مواجه خواهیم شد اشاره می شود که به نقاط ضعف خود بنگاه ها بر می گردد.اگر از واحدهای غیرفعال و نیمه فعال بپرسید که ما چه اقدامی انجام دهیم تا شما مجددا فعال شوید چند مطالبه بدون تردید اکثر آنها خواهند داشت :

  • حل مشکل معوقات بانکی آنها
  • دادن سرمایه در گردش به آنها
  • دادن وام جهت تعمیر دستگاههای فرسوده آنها

این درحالیست که آنها قبلا پول و سرمایه به اندازه کافی داشته اند ولی نتوانسته اند آن واحد را بدرستی مدیریت نموده و تاثیر عوامل دیگر نیز مزید بر علت شده و واحد آنها غیر فعال و یا نیمه فعال گردیده است.

 متاسفانه یکی از مشکلات عمده ای که در کشور ما وجود دارد این است که ما در کل سیستمی برای اقتصاد کشور نداریم چه برسد به سیستمی برای هدایت و حمایت واحدهای تولیدی.

به مجموعه ای از اجزاء به هم پیوسته که برای رسیدن به هدف خاصی با هم در تعاملند سیستم گفته نی شود.حال اگر یک یا چند جزء سیستم بخوبی و یا هماهنگ با دیگر اجزاء کار نکنند چه اتفاقی می افتد؟

در یک سیستم سالم و کارآمد می بایست هر چیزی در جای خود یعنی همانجایی که برای آنجا طراحی و برنامه ریزی شده و قابلیت انجام آن کار را دارد قرار گیرد.یکی از مشکلات واحدهای تولیدی مدیریت ناکارآمد و غیر اصولی آن واحد است.در اکثر واحدهای تولیدی کشور ما، مدیر یک واحد تولیدی و سرمایه گذار یکیست.در برخی موارد سرمایه گذار کار مدیریت بخش های مختلف را نیز انجام می دهد.

این مطلب در صورتی که سرمایه گذار تخصص ، مهارت و تحصیلات مدیریتی داشته باشد مشکلی بوجود نمی آورد ولی در بیشتر اوقات سرمایه گذاران فاقد تجارب ، تحصیلات و توان مدیریت می باشند و سعی می کنند با روش های مدیریت سنتی ، در چنین زمانه مدرنی ، واحد تولیدی را مدیریت نمایند لذا پس از مدتی به مشکل برخورد می کنند و از زمین و زمان ایراد می گیرند و شکست خود را به گردن عوامل دیگر می اندازند.

حال چه باید کرد؟

این طبیعیست که وقتی شما یک واحد تولیدی را راه اندازی می نمایید تمایل دارید تا شخصا آنرا مدیریت نمایید.ولی آیا می توان به هرکسی به خاطر اینکه پول لازم برای راه اندازی یک واحد تولیدی را دارد اجازه مدیریت آن واحد را داد؟

برای روشن شدن مطلب از قوانین راهنمایی و رانندگی مثالی می زنیم.

سوال : آیا هر فردی که توان خرید خودرو را داشته باشد اجازه رانندگی دارد؟

پاسخ : خیر

سوال : پس چه چیز دیگری نیاز است تا اجازه رانندگی داشته باشد؟

پاسخ : گواهی نامه رانندگی

سوال : برای اخذ گواهی نامه رانندگی چکار باید کرد؟

پاسخ : ابتدا باید قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را بیاموزید بعد از آن آموزش عملی نحوه رانندگی را ببینید و مهارت و تجربه کسب کنید و از مسائل فنی و مکانیکی خودرو آگاهی داشته باشید.

سوال چرا به افرادی که مراحل بالا را طی نکرده اند اجازه رانندگی داده نمی شود ؟

پاسخ : یکی از دلایل این است که راننده ناشی ابتدا جان خود را به خطر می اندازد و به خود از نظر مالی و جانی زیان می رساند.دلیل دیگر اینکه جان و مال عابرین پیاده و خودروها و رانندگان دیگر را به خطر می اندازد همچنین نظم خیابان ها و جاده ها را به هم می ریزد و همه را دچار دردسر می کند و …

وضعیت فضای کسب و کار بی شباهت به رانندگی نیست.فضای کسب و کار و اقتصادی کنونی ما در حال حاضر بدون سیستم ، برنامه و نظم است و هیچکس سرجای خود نیست.اولا اینکه به هر کس صرف داشتن توان مالی و بدون حصول اطمینان از مهارت ، علم ، آگاهی ، تجربه و توان مدیریت اجازه ورود به فضای کسب و کار تولیدی داده می شود.این امر موجب گردیده تا هم خود سرمایه گذار متحمل ضرر و زیان گردد و هم سرمایه شرکاء ، بانکها و منابع ملی و … را تلف نموده و خانوارها را بیکار و دست آخر مسئولین نظام ، جهت یافتن راه حل خروج از بحران و راه اندازی مجدد واحدهای تولیدی ، تحت فشار قرار بگیرند.

دوما کارآفرین ، سرمایه گذار ، مدیر عامل واحد تولیدی و … یکیست و بعضا وظایف مدیران بخش های مختلف یک واحد تولیدی اعم از واحد بازاریابی و فروش و … را هم انجام می دهند.

راه حل این است که ما ابتدا باید کارآفرین را از سرمایه گذار و مدیر عامل واحد تولیدی و مدیران بخش های مختلف واحد تولیدی تفکیک نموده و هرکدام سر جای خود نقش خود را ایفا نمایند.

پس

  • باید اهلیت کارآفرینی را بررسی نمود.یعنی اینکه فرد متقاضی راه اندازی کسب و کار آیا خصوصیات افراد کارآفرین را دارد؟
  • بررسی دقیق توجیه فنی و اقتصادی طرح از مسائل مهم و کلیدیست که نقش مهمی در آینده کسب و کار دارد و می بایست با حساسیت بالایی بررسی گردد.اگر مشخص شد که متقاضی دارای ایده نو و روحیه ریسک پذیری و … بوده و در حالت کلی خصوصیات افراد کارآفرین را دارد می بایست طرح کسب و کار ایشان تدوین و با دقت زیاد مورد ارزیابی قرار گیرد.
  • قوانین مربوط به کسب و کار اعم از قانون تجارت ، قانون کار ، قوانین مالیاتی ، قوانین تامین اجتماعی و … قبل از سرمایه گذاری به متقاضیان آموزش داده شود.

سوال دیگری که خیلی مهم است این است که اگر فردی خصوصیات افراد کارآفرین را داشت و توان مالی اجرای طرح را نیز داشت آیا می تواند مدیریت واحد تولیدی را بر عهده بگیرد؟

پاسخ : اگر فرد کارآفرین و یا سرمایه گذار ، علم و تجربه مدیریت واحد تولیدی را داشته باشد می تواند مدیریت واحد تولیدی را بعهده بگیرد ولی در صورتی که علم و تجربه آنرا نداشته باشد نمی تواند.

سوال بعدی : آیا تصمیم در مورد اینکه کارآفرین یا سرمایه گذار مدیریت واحد تولیدی را بر عهده بگیرد یا خیر را به اختیار آنها گذاشت؟

پاسخ : تجربه نشان داده است که در چنین مواردی اکثریت قریب به اتفاق سرمایه گذاران و کارآفرینان شخصا مدیریت واحد تولیدی را بر عهده گرفته اند که نتیجه آن رکود آنها بوده است.

نتیجه اینکه در این مورد دو راه پیشنهاد می گردد:

اگر سرمایه گذار تجربه و علم مدیریت واحد تولیدی را نداشته باشد یا باید مدیریت واحد تولیدی را از بازار کار جذب نماید و یا اینکه آموزش های لازم را ببیند و پس از آن مدیریت واحد را بر عهده بگیرد.لذا لازم است ترتیبی اتخاذ گردد تا دستگاههای اجرایی بر این موضوع حساسیت لازم را به خرج دهند.

اینجاست که نقش مجلس شورای اسلامی و دستگاههای دولتی مشخص می شود.

  • مجلس می بایست قوانینی تصویب کند که به افراد مختلف با خصوصیات و توان مختلف اجازه ندهد که اقدام به حرکتی نمایند که توان آنرا ندارند. اگر کسی بخواهد به عنوان کارآفرین ، سرمایه گذار و مدیریت واحد تولیدی ایفای نقش نماید باید ایتدا توانایی خود را به اثبات برساند.در غیر ایصورت از فعالیت ایشان در راستای جلوگیری از تحمیل زیان به واحدهای تولیدی دیگر و خانوارها و بر هم زدن نظم فضای کسب و کار جلوگیری شود.
  • دستگاههای دولتی نیز همانند پلیس راهنمایی و رانندگی می بایست با آموزش ، آزمون و راهنمایی و حمایت و اجرای قوانین البته بدون اغراض سیاسی و اقتصادی از صدور مجوز فعالیت برای افراد ناکارآمد خودداری نمایند.
نظرات
نظرات پس از تائید مدیریت منتشر خواهد شد

نظرسنجی
طراحی و اجرا :  آذرتاب عالم آرا